Tolkienitának lenni...

2008.09.22. 18:09

...avagy a fürdőkádas beszélgetések második része.
 
Akik emtétsek vagy emtété-közeliek, azok számára mind jelent valamit Tolkien. Még azoknak is, akiket a közösségi élmény csalogatott ide. De mitől lesz valaki Tolkien-rajongó? Mekkora "fanatizmustól" számíthat valaki igazi rajongónak?
 
Furcsa, de máig nem tudom, miért lettem Tolkien-rajongó. Rengeteg "kedvenc könyvem" volt A Gyűrűk Ura előtt, rengeteg könyv tett rám óriási hatást. Voltam korábban nagy SW-rajongó, meg egyéb-rajongó is. Sok hasonló hatás ért engem életem sokrán, mint Tolkien, azonos intenzitással is. Mégis, amikor kb. 13 évesen elolvastam A Gyűrűk Urát, az életemet örökre megváltoztatta. Ezt most így nagyon fura leírni, idegenkedve is olvasom vissza: olyan, mintha megszállott lennék, pedig nem. Mégis, Tolkien olyan szintem átalakította az életemet, még jóval az Emtété megalakulása és a filmek előtt is, hogy elgondolkodtam mélyebben is ezen a jelenségen. Miért? Mitől lettem más? Miért lett olyannnyira meghatározó az életemben? A sokat hangoztatott, de igazán kevesek által átélt "tolkieni értékek" miatt? A fantáziavilágok felé való nyitottságom miatt? Tényleg van ennyire jó könyv bármelyik Tolkien-mű, hogy egy életet megváltoztasson? Ezt így kijelenteni nem merném. A Gyűrűk Ura rajongásom nagyjából az István, a király rajongásommal együtt jelentkezett, máig e kettő határozza meg elsősorban az érdeklődési körömet. Körülbelül 14 éve. Durva. És most sem értem, miért. Hogyan volt képes egy könyv (és egy rockopera) gyökerestül felforgatni a világomat? Eltolt a fantasy és a szerepjátékok felé, ezen keresztül ismertem meg az internetet, így jutottam el Völgyzugolyig és az Emtété megalapításának előkészületéig. És mi változott azóta? Tolkien az Emtétének köszönhetően még intenzívebben része lett az életemnek, és valahol ez ijesztő is. Holott már régen nem Tolkienről szól az egész, hanem a közösségről.
 
Annyi jó író van, annyi jó világ, könyv, film, játék, hangulat stb. Miért pont Tolkien? ???
 
Ebben a bejegyzésben több a kérdőjel, mint gondoltam volna...
 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://pistiazaragorn.blog.hu/api/trackback/id/tr616296949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lányod 2008.09.23. 20:22:46

Lehet, hogy több a kérdés, mint a válasz, de annél érdekesebb bejegyzés :) Ha lesz időm majd kifejtek ezzel kapcsolatban egy gondolatot/véleményt/eszmefuttatást a miértekről

Felagund 2008.09.24. 10:57:42

És a feleségedet is ;)

Nam 2008.09.24. 17:47:23

Kedves Istar! Nekem is kapásból az jutott eszembe, ami Felagundnak. Remélme, nem az akérdésed, hogy ez jó, vagy rossz. Mmint a közösség, és Tolkien szerepe az életedben. halljátok, enm kéne egy talit szervezni, ahol ezt átbeszélhetnénk? :))) Nam

Pisti, az aragorn 2008.09.24. 18:20:16

Fela, Nam: Igaz, de ez melyik kérdésemre a válasz? Itt igazából a kérdések összefoglalt lényege: Miért pont Tolkien? És miért változtatta meg az életemet (még a filmek és az Emtété előtt is)?

Patiszon 2008.09.24. 19:31:01

Ha nem Tolkien, akkor valaki más. De bárki is lett volna, szerintem ugyanúgy megváltoztatta volna az életed, mint az ő művei. Bár ez így nem egészen helyes. Van valami Tolkien műveiben, ami elragadja az arra érzékenyeket... és az is lehet, hogy egyszerűen csak hajlamosak vagyunk rajongani :)

Pisti, az aragorn 2008.09.25. 19:05:22

De hát éppen ez az, volt egy csomó "valaki más" az életemben! Rengeteget olvastam és nagyon sok minden más is megragadott. Mégsem volt egyik sem olyan hatással rám, mint Tolkien, és ennek az okára vagyok kíváncsi.

Rabyn 2008.09.25. 21:03:42

Mert Tolkien olyan, hogy valaki vagy magával ragad vagy utálja. Olyan nincsen, hogy közömbös legyen. Akiket ismerek és olvasták, azok közül a többségnek tényleg megváltoztatta az életét. Én már azelőtt kapcsolatban kerültem ezzel a világgal, mielőtt egyáltalán olvasni tudtam volna. De majd írok róla blogbejegyzést ha lesz időm:D

Lómiel 2008.09.27. 02:25:37

De, van irányában közömbösség is. Nekünk épp ez jön be :) De biztos van, aki mondjuk a star wars, vagy a star trek, vagy a stargate (de sok *, jé :)), vagy bármi más kapcsán érzi ugyan ezt a meghatározóságot, és Tolkien az, akit bár kedvelt, de nem tudta úgy behúzni. Szerintem tehát az ok (hogy mért ez varázsolt el) nem feltétlen Tolkienben, hanem bennünk keresendő. Kétségtelen, hogy olyan világot teremtett, amelyhez bizonyos fajta lélek kellemesen és kényelmesen idomul, és úgy látszik, kompatibilisek vagyunk. Egyébként szerintem ízlésbeli dolgokra egzakt okokat keresni felesleges. Hat, és kész, hiába határozod meg, hogy miért; találhatsz valamit, ami rendelkezik ugyanazokkal a tulajdonsgokkal, és mégsem fog tetszeni, vagy nem úgy.

ben 2008.09.28. 01:01:53

csatlakozom Esgalhoz, lehet vki közömbös is iránta. pl. engem régebben sokkal jobban megfogott, de már évek óta egyre kevésbé, szép, meg jó, meg minden, de kb. ennyi.

Nam 2008.09.30. 17:46:26

Talán azért, mert akkor és ott, azon a pontján az életednek azokat a kérdéseket vetette fel, azokra a problémákra reflektált, amikre kellett- és talán azt is érezted, hogy ez a mű túlmuatat önmagán, és a pillanaton. Olvastad már gadamertől az Igazság és módszert? Ha igen, olvasd újra, h atöbbet nem is, csak az első két- három fejzetet, ha nem, akkor olvasd el. A válasz egy része ott lesz. Tudod, valahol bátor vagy, hogy olvasod Tolkient. Nme feletétlenül escapizmus a fantasy, hanem a valósággal való egyfajta szembenézés is. Tudod, lehet, hogy Te is halálosan vágyódsz a tisztaság iránt, és ha kellene, az életedet is odaadnád érte. Ben: nekem még mindig szép, csak ahányszor olvasom, annyiszor más miatt szép. A szépségét a közösségiség is adja- egyfelől ami a műben van, másfelől az MTT.
süti beállítások módosítása