Tandíj ellen

2006.10.20. 11:52

Tegnap legnagyobb bánatomra mégsem tudtam ott lenni a tandíj (pontosabban a FER) elleni tüntetésen, csak lélekben voltam a többiekkel. Kár, hogy csak bő kétezren voltak állítólag. Sokkal nagyobb tömegre lett volna szükség, de valószínűleg az elmúlt időszak politikai tüntetései megtették a hatásukat (talán így is volt tervezve?), az embereknek már semmi kedve az utcára vonulni (ez volt a célja a zavargásoknak?). Pedig a FER ellen még érdemes is. Muszáj kiállnunk az érdekeinkért, különben bármit lenyomnak a torkunkon.

Miért nem jó ötlet a tandíj-tervezet?

  1. Igazságtalan. Sokkal jobban konzerválja a társadalmi-gazdasági megosztottságokat, mint a jelenlegi rendszer (holott éppen arra hivatkoznak, hogy így csökkennek a szakadékok, de ezt nekem még senki nem tudta elfogadható érvekkel alátámasztani). A középosztálytól lefelé eső emberek gyermekeinek alig lesz lehetősége arra, hogy Master-fokozatig, azaz öt évig járjanak egyetemre (a Bolognai reform megint külön kifejtést érdemelne, elég zűrös úgy ahogy van és a piaci igényeknek sem felel meg, de ebbe most itt nem megyek bele), maximum három éves képzést tudnak kifizetni. A többgyermekes családoknál meg dönteni kéne, melyik nebulót érdemes taníttatni inkább, mert mindegyiket egyetemre járatni egy olyan diplomáért, amivel elhelyzkedni se tudnak sehol, nem éri meg nekik. És ez a "legjobb 15%" is egy ökörség. Nem igaz, hogy a maradék 85% nem tanul, lusta, hanyag, buta és tehetségtelen! Gondolunk csak bele! 15%! Elképesztően szűk arány, csak a legnyomulósabbaknak  és a legjobb nyelvtechnikával rendelkezőknek lesz esélyük néha-néha elérni ezt! A jegyek amúgy is erősen tanárfüggők, ezek után még szubjektívebb értékelési rendszerré alakulhat át az egész. Nem a tudásról, a tanulásról fog így szólni a felsőoktatás, hanem az egymás eltaposásáról, a gazdasági kizsigerelésről és hasonlókról.

  2. Nem oldja meg azokat  a problémákat, amiért létrehozták. Az egyetemi finanszírozási rendszer úgy pazarló, ahogy van, azzal, hogy több pénzt raknak ebbe a pazarló rendszerbe (a minisztérium arra hivatkozik, hogy a FER-ből befolyó összeg egy az egyben az egyetemek kezelése alá kerül, ők gazdálkodhatnak vele), ezt a jelenséget nem számolják fel. Ésszerűsíteni kéne az egész pénzügyi struktúrát, ugyanennyi pénzből, amennyi most jut az intézményeknek, sokkal több mindent ki lehetne hozni sokkal kevesebb felhalmozott adósságból. A HÖOK és több civil szervezet alternatív megoldásokat dolgozott ki a problémára, hogy megoldják a pénzügyi gondokat, miért nem lehet ezekről tárgyalni rendesen? Pisztike lesöpri az asztalról ezeket, annélkül, hogy megnézné. A rektorok száját befogja fizetésemeléssel és gazdasági tanácsot ültet a nyakukba (ami - mint az Alkotmánybíróság megállapította - alkotmányellenes, sérti az egyetemi autonómiát). Akkor mégis ki osztja szét azt a pénzt és ki gazdálkodik vele? Tessék már gondolkodni! Az embereket nem azért kell taníttatni, hogy profitot termeljenek, csókolom! A Tudást nem profitban mérik! Tessék inkább álláslehetőségeket teremteni nekünk! És leülni tárgyalni a képviselőinkkel és szakmai szervezetekkel, független szakértőkkel!

A bejegyzés trackback címe:

https://pistiazaragorn.blog.hu/api/trackback/id/tr276297147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása